onsdag den 9. august 2017

A - Z Survey-tag del 1


 For et stykke tid siden blev jeg tagget af  Regitze fra Bookish Love Affair i tagget A-Z survey.  Tagget går i alt sin enkelhed ud på at man besvare et spørgmål for hvert bogstav i alfabetet. Da det er oprindelig er et engelsk tag giver det ikke mening at oversætte spørgsmålene, da de så ikke længere passer til alfabetet. Tagget er forholdvist langt og jeg har derfor valgt at besvare det over to gange, så her får i svaret på de første 13 bogstaver. I kan læse Regitzes fulde besvarelse  her.

Author you've read the most books from:
Jeg tjekkede det lige på goodreads for at finde svaret og det viser sig at det er Haruki Murakami med otte bøger. Hvilket overrasker mig en smile lidt da jeg faktisk ikke særlig begejstret for Murakami, men hans skrivestil passer bare enormt godt til lydbøger og derfor ender jeg ofte med at høre en lydbog af ham når der skal gøres hovedrent. I virkeligheden har jeg nok kun læst en fysisk bog af ham. I virkeligheden er det nok mere Benny Andersen jeg har læst flest værker af.  På Goodreads står der godtnok kun at jeg har læst fem bøger, men heriblandt findes hans samlede digte og novelle antologier.  

Best sequel ever:
Jeg må nok indrømme her at jeg aldrig rigtig er blevet fanget af en serie og derfor må svare pas på denne. Jeg har dog forsøgt mig både med Kirstin Lavransdatter af Sigrid Undset og Jon Fosses trilogi.


Currently reading:
Patti Smith selvbiografiske bog “Just Kids” om hendes forhold til den nu afdøde fotograf Robert Mapplethorpe. Bogen tegner et fantastisk portræt af kunstnermiljøet i 70’erne, hvor man både kan løbe ind i Jimi Hendrix og Allen Ginsberg.

Drink of choice while reading

Jeg drikker storset altid sort kaffe mens jeg læser. Black power, you know!

E-reader or physical book:
Jeg læser helt klart flest fysiske bøger. Jeg synes der er noget helt særligt over at have et  fysisk objekt kan repræsentere hver enkel bogs historie, som man kan holde i hånden og bladre rundt i. Men jeg er med tiden blevet mere glad for ebøger og den fantastiske funktion der gør at man så nemt som ingenting kan understrege og kopier passager ud. Det er særligt fagbøger er jeg glade for i ebogsform. 

Fictional character you probably would have actually dated in high school:
Her må jeg nok være en smule kedelige og sige ingen.  Jeg har aldrig rigtig været den type der fantaserede om et muligt forhold med en fiktiv karakter.  

Glad you gave this book a chance:
Det må nok være I.P. Jacobsens sproglige mesterværk Marie Grubbe. Da jeg første gang læste den opgav jeg efter et par sider, men et års tid senere besluttede jeg mig at give den en chance til, denne gang som lydbog og havde en hel anden oplevelse, hvor jeg virkelig havde tid og overskud til at sætte pris på sproget. Nogle bøger egner sig måske bare bedst til oplæsning

Hidden gem book:
Mit umildbare bud er nok den franske forfatter Andre Gide, grundet i at ikke en eneste af hans bøger lige pt. er i salg i danske oversættelser. Det er ikke fordi han aldrig  er blevet oversat til dansk, det blev han faktisk i 60’erne og han vandt da også nobelprisen i 1947, men det er lidt ligesom han er gået lidt i glemmebogen.

Important moment in your reading life
Det er uden tvivl dengang jeg læste Karen Blixens korte roman “Babettes gæstebud”. Det blev den første bog jeg læste ud i en køre uden afbrydelser, men vigtigst af alt, så blev det den bog der startede min læseglæde.

Just finished:
Jeg har netop lige færdiggjort komikeren Geo’s bog ”Ikk’ for sjov – om kemo og comedy”. Bogen handler om hans kræftforløb og er lånt af en veninde, efter han holdt et oplæg på mit universitet. Det er en bog der formår at mikse det alvorlige med det sjove. Det kapitel jeg husker bedst er nok kapitlet ”Sexlivet under kemo”, som består af seks blanke sider.


Kinds of books you won't read:
Jeg hader at skulle indrømme det, men jeg er en af de læsere der går uden om bøger i bestemte genre. Bøger der falder i kategorien krimier, fantasy og Young Adoult finder sjældent vej til mit natbord.


Longest book you've read:
Det må nok være Mærk verden af Tor Nørretrandser, som handler om den menneskelige bevidsthed. Bogen er på 555 sider og jeg ved ikke helt om det i virkeligheden er den længste jeg har læst, men det føltes i hvert fald uden tvivl som den længste. (Hvis man ikke tæller antologier med)


Major book hangover because of:
Da jeg læser mellem 100-150 bøger om året, varer mine bookhangover sjældent mere end et par dage og sætter sig derfor ikke varige spor i hukommelsen. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar