tirsdag den 20. juni 2017

Boganbefalinger jeg tog med mig hjem fra folkemødet!




Folkemødet er en forunderlig verden, hvor man sjældent kan gå mere end ti skridt uden at falde over noget interessant, nyt og spændende. Det er en verden der indeholder meget mere en blot politik, men som også flyder over med kendisser, kultur og folkeånd. Stemningen emmer af energi, ideer og engagement. I år var jeg så heldig at mine eksaminer gav mig mulighed for at deltage og da jeg kom hjem var min kuffert ikke blot fyldt med brochure og partibolsjer, men også nye anbefalinger inde for bøgernes univers, som jeg vil dele med jer her.


Bog anbefalinger:

Mor skriver digte - Torsdag aften var jeg til højskoleaften i højskolernes telt. Udover højskole sang og konkurrencer bød aftenen på digtoplæsning.  Her stiftede jeg bekendtskab med den charmerende digtsamling "Mor skriver digte"  Digtene indeholder skarpe små humoristiske hverdagsobservationer og du  kan læse lille udpluk her og her. (De unge kollegaer og Bøffer til aftensmad var de to der blev læst op til selve arrangementet)

Den sprogløse verdensborger - Lykke Friis holdt fredag et oplæg om hvilke problematikker der ligger i vores ensidige fokus på det engelsksprogede, både i forhold til at der går nogle sproglige facetter tabt, men også i form af at debatten først begynder når noget er blevet oversat til engelsk. Under oplægget anbefalede hun bogen "Den sprogløse verdensborger". Alene titlen triggede min interesse da den er så paradoksal.

Folket skønhed -  Folkets skønhed er bogen alle allerede har talt om og læst. Den vandt tilmed Det gyldne laurbær og Politikens læserpris. Personligt skimtede jeg blot selv forlagets beskrivelse af bogens, som plot der følger Marie der er gift med elektriker lærlingen Otto og har en hård opvækst i bagagen som er præget af vold og fattigdom. Ikke umildbart en bogtype der finder vej til mit natbord, men efter at have været til et oplæg om bogen med forfatteren og hendes forlægger, har jeg i den grad skiftet mening. Jeg fik et indblik i tankerne bag og er vild med opbygningen om at Marie først reagere på hendes barndom når hun r kommet i trykke og ordentlige rammer og hvordan dæmonener bliver indvendige når hun kommer i det fine parcelhus. 



Kommende bøger at glæde sig til:
Fake news af Vincent F. Hendricks  - Måske kender du allerede Vincent Hendricks, da han både vandt Rosenkjærprisen 2017, er leder af Center for information og Boblestudier og  står bag bogen "Spræng  boblen" Sidstnævnte handler om sociale medier og oppustende tendenser i den offentlige debat. Han nye bog er skrevet i samarbejde med Mads Vestergaard og handler om anatomien bag fake news. Bogen forventes at udkomme 14/8 2017

Gå Glip af Svend Brinkmann - Brinkmann har allerede gjort os umådeligt meget klogere på os selv og det samfund vi lever i med hans to bestsellere "Stå fast" og "Ståsteder", men han har stadig mere at sige. I hans nye bog vil han sætte fokus på værdien i at nøjes og at se det at gå glip af noget som et aktiv handlen og ikke noget der bare passivt sker.  Bogen forventes at udkomme 12/9 2017


Marete Pryds Helles science fiction roman - Under oplægget med Merete Pryds Helle kom forlæggeren ind på at Merete faktisk oprindelig afleverede en hel anden bog til forlaget, nemlig en science fiction roman. Forlæggeren mente dog ikke det var tiden i hendes karriere til en sådan roman og hun kom efter en lang samtale op med folkets skønhed. Hun har dog stadig intentioner om at få udgivet i bogen engang i fremtiden, hvilket jeg ser frem til. Bogen har hun skrevet med videnskabelig assistance fra astronomen Anja Andersen(du kan læse anmeldelsen af hendes bog "En lille bog om universet" her.). Der skulle bl.a. være noget omkring den 7 dimension, hvor alt vender på vrangen, hvilket i Mette Pryds Helles hoved giver associationer til at gå med følelserne ude på kroppen. 


Filmatiseringer
Lykke Per - i august sidste år startede optagelserne til TV2's største danske fiktions-tv projekt, nemlig filmatiseringen af Henrik Pontoppidans udviklingsroman fra det moderne gennembrud "Lykke Per". Filmatiseringen består af en miniserie af fire afsnit og er instrueret af ingen ringere end Bille August. Det er også ham der har været maniskrift forfatter i samarbejde med hans søn Anders August. Serien forventes at være klar engang i 2019, så hvis du, ligesom mig, endnu ikke har nået at læse romanen skulle der være tid nok til at nå det




Ingen kommentarer:

Send en kommentar